i'll pick you up and write you notes.

har funderat över en sak några dagar nu. undrar över vad alla skulle svara om man frågade, om du fick bestämma över din samtid just nu, hur skulle den se ut; var skulle du vara och vad skulle du göra, ifall du bara kunde strunta i konsekvenserna? i vilket land skulle du vara, hur skulle du bo, vad skulle du göra om nätterna?
skulle bli så himla himla glad ifall ni lade ner någon minut på att beskriva det. här är vad jag skulle svara, åtminstone idag:

vill bo i en lägenhet i en smal gränd, centralt, i barcelona. runt hörnen skulle det finnas skivbutiker på rad och små tobaks- och fruktaffärer. vill ha en mjuk madrass på golvet under ett stort stort stort fönster, med lakan i dova vita nyanser. vill ha en liten balkong med snirkligt räcke utav gjutjärn, där en tvättlina skulle hänga, sträckt till balkongräcket på byggnaden mittemot; tyngd utav blommiga plagg, tunna nattlinnen och nätta underkläder i spets. på mornarna skulle jag gå upp tidigt, sätta mig på balkongen i det bleka morgonljuset, dricka kaffe, äta bröd med oliver i, läsa och röka. vicka på tårna och blåsa hår ur ögonen. skulle spendera pengarna på cigaretter och oräkneliga böcker, som jag skulle stapla vid fotändan av min säng. skulle nog helst dela lägenheten med en eller två hjärtan; personer att dricka vin och tala om det speciella med om nätterna, personer att sova nära nära med, personer som är morgontjuriga på en och kan dela hatet mot minigolf och tar av sig koftan och lägger över ens bara knän när man fryser.


kommentarer
Evelina skrev en kommentar:

jag skulle bo i en liten lägenhet med trägolv och trasmattor på golvet. mina köksluckor skulle vara mintgröna och om man öppnar köksfönstret ser man ut mot en innergård där är allt grönt för det är försommar. i mitt vardagsrum/sovrum skulle det vara böcker i högar staplade som nästan var längre än mig själv. fönsterbrädorna skulle vara så stora att man kunde sitta där och titta ut på människorna på gatan där utanför. på nätterna virvlar franska pojkar förbi, dansar och viskar franska ord i långbenta flickors öron. men jag sitter bara och tittar, jag vill inte vara med i deras äventyr. för bland de vita lakanen i min säng ligger min alldeles egen virvelpojke som luktar kaffe och lakrits och som säger to die by your side is such a heavenly way to die till mig när han tycker jag ser ledsen ut. ibland reser min vivrvelpojke iväg från vår parislägenhet. på helgerna går jag alltid gata upp och ner på jakt efter loppisar. på vardagarna sitter jag lutad mot ett träd i någon park och läser roman efter roman.



mm, ungefär så.

2010-07-06 @ 00:52:08
URL: http://evelinamaria.devote.se
a skrev en kommentar:

vill dricka öl i soffan och ha en kärring som lagar mat åt mig. gärna hamburgare, det var jag sugen på nu

2010-07-06 @ 01:00:46
o skrev en kommentar:

jag vet inte om jag ska dra sagan om det klasslösa samhället eller min just nu passionerade framtidssyn.

2010-07-06 @ 02:12:05
Ida skrev en kommentar:

(skriver på norsk men håper du forstår)



Jeg ville bodd i en leilighet midt i en blokk, i en eller annen by. Tror ikke det betyr så mye hvilken by, men gjerne en stor en. Leiligheten skulle vært innredet fint, vet ikke helt hvordan enda, men veldig fint og med en stor seng, for der skulle jeg og han våkne opp hver eneste dag, midt imellom alle putene og dynene, av at sollyset traff oss. Så skulle jeg bruke dagen på sånne ting som gjør meg glad, aner ikke hva det er enda, men en eller annen jobb som gjør meg glad og som aldri blir kjedelig og ikke det samme hver dag. På kveldene skulle jeg gå ut, enten med han eller vennene mine, danse på varme loft og drikke kald vin, være så full at jeg griner selv om hele livet mitt er perfekt. Andre kvelder kunne vi ligge i parker og drikke øl, se filmer som får meg til å grine, steke poteter og spise de på taket av blokken vår.



Det er et sted jeg har lyst til å være en gang, og som er et sted jeg kunne tenkt meg å være permanent. Men om jeg kunne velge, ville jeg kanskje valgt å sitte på en flyplass og vente på at flyet mitt til en ukjent destinasjon skulle gå, sammen med verdens beste venner. Vi har reist i to måneder, og har bare vært rundt en liten del av jorda, og har fortsatt en stor del igjen.



Æsj, jeg vet ikke, dette er abstrakte planer og bare biter av drømmer.

2010-07-06 @ 19:28:52
Ada skrev en kommentar:

Din bild av hur du vill ha det verkar inte fel alltså.



Jag skulle bo i Frankrike, i Provence.

Turkosa eller vita gardiner i ett stort fönster eller till dörrarna som går ut till en balkong. Nej, gardinerna ska vara fult orange och jag skulle höra fransk musik som skiftar med ett nytt album där du har gjort egna låtar och sjunger så vackert så. Jag skulle vakna klockan sju, när det inte är så varmt än, gå på promenad i min by och köpa bröd och croissanter, pladdra på flytande franska och hälsa på alla trevliga människor. När jag kommer hem klappar jag på min katt som är mjuk, vit och orange. Går in i sovrummet med det nybakta brödet som doftar och väcker min pojke. Pojken skulle vara det maximala. Han behöver inte vara vacker för alla andra för han skulle vara hur fin som helst för mig. Detta för att han förstår mig bättre än alla andra på hela jorden, för att han har ett underbart skratt och för att han får mig att le. Vi skulle inte behöva bekymra oss om pengar i varje fall. Vi vann på lotto när vi träffades i England. Ja han är engelsk med rötter från Californien.



Flyr min fantasi lite? Ja

Har lust att fortsätta skriva i word nu, haha!

Detta gjorde min kväll, tack

2010-07-06 @ 23:00:57
URL: http://adazalecka.blogg.se/
amanda skrev en kommentar:

din bild om det hela lät väldigt väldigt fin.



jag skulle bo kvar i sverige. på gotland, närmare bestämt. på en smal gata, stora fönster med spetsgardiner, och trägolv i en liten men ljus lägenhet. och sen skulle jag alltid bädda blommigt i en stor säng. jag vill ha en liten balkong med utsikt mot östersjön så jag kan se på när solnedgångar färgar himlen i alla möjliga färger.

2010-07-07 @ 18:55:49
URL: http://krossade.blogg.se/
Jasmin skrev en kommentar:

Jag skulle vilja bo i en lägenhet mitt i Hamburg, jag älskar älskar älskar den staden gånger tusen. Jag vill spendera all den tid med en av mina vänner, jag kallar henne för M - M & jag delar så mycket tillsammans så det nästan är lite läskigt. Jag vill ha stora fönster, en stor balkong där M och jag delar en filt, ser hur natten blir till dag. Jag vill sitta med henne och prata om allt mellan himmel och jord i våra sängar och känna hur livet verkligen flyter på. Jag vill träffa pojkar med brunt ruffsigt hår och djupbruna ögon som man försvinner i och jag vill ha ett ställe där jag bara kan sitta och fota, läsa och ha tid för mig själv.



Och nu är jag inte heller så bra på att beskriva, men hela sammanfattningen är att jag vill bo i en lägenhet mitt i Hamburg med M. Typ.

2010-07-08 @ 10:45:36
URL: http://childhoodlight.blogspot.com
Ada skrev en kommentar:

sv. åh jajajaja! skicka allihop, hihi. och fortsätt spela & sjunga för all del. underbart! <3

2010-07-08 @ 19:48:10
URL: http://adazalecka.blogg.se/
nnn skrev en kommentar:

jag skulle stå på en scen inför människor som inte såg mig som en liten och jobbig girlll. jag skulle bjuda på vad jag har och de skulle gilla det. jag skulle vilja ändra på nästan allting.

2010-07-11 @ 17:54:11
Olof skrev en kommentar:

jag skulle befinna mig i sverige. bo i en liten 3a i majorna i gbg, jobba med politik. helst i riksdagen. deltidsbo på söder i sthlm i en större etta. jag skulle vilja bo där med någon som förstod mig och delade mina passioner. en liten balkong, en stammisbar och en känsla av mening eller värde. ha en stor skivsamling och en stor känsla av delaktighet i omvärldens positiva utveckling. studera filosofi mer och kärleken varje ledig stund.

trivas med stunden utan att längta framåt. utan att ständigt söka efter något mer eller utan behöva blicka tillbaka sentimentalt. det är nog allt jag behöver. egentligen.

2010-07-12 @ 02:50:35
URL: http://olofnoaksson.wordpress.com
F skrev en kommentar:

Jag skulle inte ha någon fast plats, jag skulle inte ha något hem, jag skulle inte ha något att fly till. Jag skulle resa, resa och se så mycket jag kan, samla erfarenheter. Jag skulle se till att leva mitt liv till fullo och skita i några konsekvenser. Sedan när efter att åren kommer och smyger sig på ska jag slå mig ner i Toscanas bergsbeklädda områden, hitta någon att leva livet ut med och leva på mina erfarenheter....

2010-07-12 @ 10:30:55
c skrev en kommentar:

Skulle bo i lägenheten bredvid. Ha ett fönster åt gården. Måla tavlor av människor jag möter i staden. Ha ett rum med ett fönster ned till golvet , när man öppnar det en balkong. Stå där och speja ut över gården med tvättlinor där folk hängt tyger och textilier. Varje morgon en ny bild färdig . En blomkruka jag vattnar lite då och då, som växer till taket. Ett stort ljust rum som är laddat av dofter, hetta, kaffearom, stekta paprikor. Jag måste vädra ut allt ibland . Fylla dem med terkakottakrukor med växter i.... hetta hette... ett badkar fyllt med kallt vatten och pressade citroner.

2010-07-12 @ 20:58:37
c skrev en kommentar:

Skulle bo i venedig.

Nere vid hamnen en båt i blå plast med en dieselmotor.

På lördagar kan jag åka från hamnen till någon av öarna, bjuda med mig någon som vill åka med. På ön stigar upp med berget. Trappor med tusen steg. Gröna kaktusar med rosa blommor och sandfärgade ödlor man kan fånga.

På toppen en krater från en urtida meteor, som gröpt ur en sjö.

Svalka och bad.

2010-07-13 @ 00:12:25
alice skrev en kommentar:

eller kanske vill jag egentligen bo i en hemskt skruttig lägenhet i st petersburg, läsa böcker hela nätter tills mina ögon är rödsprängda, leva på soppa och ha en underbar klassisk vinterrock eller kanske skulle man kalla den vinterkappa, som skulle vara mitt kännetecken. skulle skriva skriva skriva tafatta romaner om destruktivitet men påbörja varje ny berättelse innan jag hunnit avsluta den förra. skulle vara tunn som ett löv och grå som vintern och uppfylld av extrem längtan, något som alltid skänker inspiration. hmhmhm äsch jag vet inte.



era kommenterar gör mig så himla glad, jättefint att läsa.

2010-07-14 @ 14:15:24
J skrev en kommentar:

Jag skulle vilja bo i Paris, i en sunkig etta, med en stor säng, högar med böcker, en skrivmaskin, högar med vinylskivor och en lp-spelare. På samma gata ligger ett litet fik, där jag köper baguetter varje dag tll frukost och en liten affär som säljer vin och cigg. Sedan skulle jag sitta på balkongen, dricka vin, röka, lyssna på Bob Dylan, läsa meneingsfulla böcker, grubbla över livet och skriva mina deprimerande tankar på en skrivmaskin. På nätterna skulle jag ut och vandra, sätta mig vid Seine, träffa en pojke och bli blixtförälskad. Sitta och prata med honom hela natten, dricka vin, röka och lära känna varandra. Berätta mina drömmar för honom, beskriva mina tankar och dela min ensamhet och när gryningen kom skulle vi gå förbi det lilla fiket och köpa med oss baguetter och äta på min balkong.

2010-07-17 @ 00:42:17
amanda skrev en kommentar:

eller egentligen vet jag inte. skulle nog också vilja bo i paris. paris är en fin stad tycker jag. jag skulle bo i ett vitt stenhus med blåa trädetaljer. blåa dörrar blåa fönster osv osv. sedan skulle jag plantera rosor som klättrade upp för väggarna. jag skulle bo i en smal gränd som jag även ville om det vore här i sverige. en smal gränd med ojämna stenar. själva inredningen i huset skulle nog vara den samma, bara att platsen är en annan. alltså: ljus lägenhet med några färgdetaljer som blommiga lakan och stora fönster där spetsgardiner skulle hänga. på sängbordet av trä brevid min säng skulle jag ha ett stearinljus som jag skulle tända varje gång en natt blev för kall ensam eller för mörk. sedan skulle jag skriva om mina upplevelser i en bok varenda kväll.



(oj vilken lång kommentar, förlåt.)

2010-07-17 @ 18:04:54
URL: http://krossade.blogg.se/
g skrev en kommentar:

Böcker som handlar om tunnlar. Tunnlar med trappor och låsta dörrar. Väggarna täckta av levande fladdrande ljus och ett sökande efter nycklar till dörrarna bakom vilka trappor mot underjorden och lägre nivåer. Någon som söker i låsta sekretärer efter nycklar och kartor men hittar bara damm och sönderklottrade memoaranteckningar och spruckna kaffekoppar...

2010-07-19 @ 22:22:03
K skrev en kommentar:

smala gränder skriver jag under på. allra viktigast vore att leva med en människa som förstår mig. en tjej som älskar soul, tunga böcker, diskussioner och inte är rädd för att vara allvarlig när livet kräver det. en varm kropp att sova bredvid och kunna berätta alla sina drömmar för under stjärnklar himmel utan att skämmas. staden vi bodde i skulle vara liten, men så pass stor att inte alla kände alla. enbart gågator vi kunde cykla omkring på med våra egenhändigt målade cyklar och hälsa på vänner runtom. i slutändan skulle vi ändå inte behöva några andra än oss själva. vår lägenhet skulle vara liten, väggarna tapetserade med ord; vackra ord i allmänhet, citat, peppande meningar. vi skulle ha världens största lp och boksamlingar men inga jobb. pengar skulle aldrig vara något stort problem men vi skulle inte ha alltför bra ställt heller.. bara så vi klarade oss. vi skulle skriva poesi och böcker om livet och klara oss på det. livet skulle inte vara kelloggs k-perfekt utan bara perfekt i sin bräcklighet, tillsammans. kanske väl romantiskt men precis så känns det som att jag skulle vilja ha det. (som om man faktiskt vet vad man egentligen vill)

2010-07-26 @ 03:36:20
URL: http://365citat.wordpress.com
Guji skrev en kommentar:

skulle bo i Istanbul vid ett torg vid en vägkorsning. Åka gamla spårvagnar genom stan, under tvättlinor med kläder i alla mönster och färger. Stanna och ta in på ett fik och dricka espresso och äta chili con carne med stekta tomater. Svett och hetta, men en lägenhet mot en tyst och lugn innergård med gröna växter och buskar och en mosaikdamm med en mystisk röd fisk boende hos sig. Ha ett fönster med vita luftiga gardner och en brysk träsäng med vita lakarn.

2010-12-22 @ 19:39:45
Guji skrev en kommentar:

I Istanbul går män i lustiga hattar och långa linnekläder i tiotusen olika slags mönster. Gatorna fyllda med larm och väsen, spårvagnar och gamla bilar från 1960 talet med sprucken lack längs smala gränder. Krukförsäljare och mattförsäljare med kläderna röda av gatudamm.

2010-12-22 @ 22:58:55

skriv en kommentar:

namn:
kom ihåg mig

e-mail:

egen blogg elr dylikt:

kommentar:

trackback