you look like a film II



kommentarer
Rebecka skrev en kommentar:

Hejsan!

Jag har aldrig fotat i hela mitt liv, men har i flera år drömt om att börja. Jag vet alltså ingenting om kameror eller något sådant, men vill kunna ta sådana foton som du gör! Lite "dimmiga, mörka" om du förstår hur jag menar? Vad har du för kamera, och kan du komma med lite tips till en nybörjare som gärna vill ta proffsfoton som du!? Använder du något redigeringsprogram?



Tacksam för svar! Ha en fin sommar, kramar (:

2011-06-18 @ 19:41:11
nadja skrev en kommentar:

dendär tröjan är fantastisktfin

2011-06-19 @ 04:03:16
URL: http://fromindd.blogspot.com
alice skrev en kommentar:

rebecka: åh hjärtat! tack så hemskt mycket! tycker du har en fin dröm, hihi.

om du ska börja fota tycker jag du ska gå till någon second hand-affär, köpa någon asskitig helautomatisk analog kamera (dvs en sån som man fotar med film i) och bara köra på. eller det är nog det lättaste att börja med. sedan om du vill fota digitalt funkar det naturligtvis, men själv tycker jag det är svårt att få ok resultat på det viset. då krånglar jag en jävla massa med photoshop och har mig, och jag tror att det faktiskt är så att photoshop tar ett tag att lära sig. jag har använt det i kanske fem år, och är inte särskilt bra själv, så ja.

iallafall, om du vill fota digitalt kan du absolut köpa någon kass kompaktkamera (dvs inte en systemkamera) och använda - det kan bli riktigt bra resultat även med en sån. kornigt och konstigt och fint. mm. sen är det ju hemskt roligt med objektiv och grejer ifall man nu har en systemkamera också. jag har ett fast 50mm-objektiv som gör att man kan ta asfina porträtt utan vidare ansträngning, och jag skulle gärna även ha ett 30mm fast också, eftersom bilderna då är mer "utzoomade". men ja. det finns en himla massa att säga, och jag har inte särskilt bra koll på kameror osv alls egentligen. alla mina bara går sönder hela tiden. men ifall du undrar något mer är det bara att fråga!

ps använder en nikon d60

pusspuss!

2011-06-19 @ 22:00:18
URL: http://morninghollow.blogg.se/

skriv en kommentar:

namn:
kom ihåg mig

e-mail:

egen blogg elr dylikt:

kommentar:

trackback